Kebaikan dan khasiat daun bunga raya

Tahu kah anda daun bunga raya yang senang tumbuh di halaman rumah tu mempunyai banyak khasiat? Kali ini nak share mengenai khasiat bunga raya yang boleh melebat dan menghitamkan rambut. 

Salah satu tabiat tiap kali balik kampung belah saya ialah merajinkan diri petik dedaun bunga raya dan ramas letak kat kepala...almaklum duduk rumah kat PJ ni jenis tak bertanah so tak berkesempatan nak tanam sendiri..Senang sahaja cara nya nak melebatkan dan menghitamkan rambut menggunakan bahan alami ini:

1.Petik beberapa keping daun bunga raya. Saya biasanya akan petik sekali bunga yang ada hehehe.Kalau mak saya nampak bunga feveretnya dipetik memang sahih dapat teriakan free hehe

2.Masukkan dalam besen berisi sedikit air dan ramas daun-daun tadi. Air tidak perlu banyak kerana daun daun ini bila diramas akan mengeluarkan lendir.Lendir yang banyak.

3.Ambik air ramasan tadi dan ramas-ramas dirambut anda.Ramas sehingga rambut anda basah sedikit. Sekiranya tidak mahu lelehan lendir daun bunga raya ini menitik ke atas baju, ambil tuala kecil dan alaskan bahu anda.

4. Biarkan seketika. Boleh bungkus rambut anda menggunakan shower cap.

Biasanya saya akan biarkan rambut berbungkus sehingga saya merasa kulit kepala agak gatal. Imaginasi tinggi saya selalu membayangkan anak-anak rambut sedang tumbuh gigih dek kerana mendapat baja daun bunga raya hehe.

Saya sudah bertahun mengamalkan petua ini.Dan sememangnya rambut cepat panjang dan hitam. Bagi yang beragama Islam, ini pastinya satu alternatif nak hitamkan rambut memandangkan penggunaan dye hitam, walaupun hitam adalah melanggar syarak (kecuali dalam kes-kes kesihatan tertentu)

Oo ya  semua mesti tahu kan yang bunga raya merupakan bunga kebangsaan negara Malaysia.
Tahukah anda negara K-pop Korea Selatan juga menggunakan bunga raya sebagai bunga kebangsaan namun spesisnya berbeza daripada yang digunakan di negara kita. Malaysia menggunakan bunga raya daripada spesis Hibiscus rosa-sinensis manakala negara penyayi lagu-lagu K-pop itu pula menyanjung spesis Hibiscus syriacus. 

Satu lagi fakta menarik mengenai bunga kebangsaan ini ialah, di Hawai ia digunakan secara meluas untuk menggambarkan status seseorang gadis. Sekiranya pemakai menyelitkan di telinga sebelah kanan, ini bermaksud gadis tersebut masih bujang tidak berteman. Tetapi awas sekiranya dipakai disebelah kiri, anda terutamanya orang lelaki jangan nak menggatal pulak kerana wanita ini telah pun berkahwin atau dalam perhubungan dengan jejaka lain.

 

Comments